چرا صفر را صفر نامیده اند؟

  

  امروز مصادف با آغاز ماه صفر دومین ماه قمری است؛ ماهی که به نحوست معروف است .

به گزارش مشرق نیوز، ماه صفر که بنا به روایتی ، روز اول آن روز واردشدن کاروان اسرای کربلا به شام است و حوادث تلخ دیگری از جمله شهادت دختر 3 ساله امام حسین (ع)،رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) در روز 28 این ماه واقع شده و پایان ماه نیز مصادف با شهادت هشتمین پیشوای شیعیان امام رضا (ع) می باشد.

چرا صفر را صفر نامیده اند؟ در نامگذاری این ماه، دو  وجه ذکر کرده ‏اند:

۱. از «صُفْرَة (زردی)» گرفته شده؛ زیرا زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است.

2.از «صِفْر (خالی)» گرفته شده؛ زیرا مردم پس از پایان ماه‏های حرام، رهسپار جنگ می‏ شدند و شهرها خالی می‏ شد. این ماه، معروف به شومی و بدشگونی است.

برخی از اعمال ماه صفر

در این ماه، به دادن صدقه اهتمام بیشتری شود پیامبر اکرم (ص) در باب صدقه دادن می فرمایند : 

 لبخند تو بر روی برادرت صدقه است ، امر به معروف و نهی از منکر کردنت صدقه است ، رهنمایی کسی که راه را گم کرده صدقه است و دور کردن سنگ و خا ر  و استخوان از راه صدقه است .

منبع: qudsonline.ir, mashreghnews.ir

با تشکر فراوان از آقای محمد معین رمضانپور  دانش آموز سوم راهنمایی به خاطر ارسال این مطلب

دانستنیهای معلم دینی

  

برای آشنایی با بهلول و حکایات و داستانهای شیرین او روی لینک زیر کلیک کنید...

بهلول دانا و داستانهای شیرین او 

اگر می خواهید برخی ترجمه سوره های قرآن را به صورت شعر (نظم)  برای دانش آموزانتان  در کلاس درس بخوانید روی لینک زیر کلیک کنید...

ترجمه سوره های کوچک قرآن به نظم

شعر زیبای با خشونت هرگز  را با استفاده از لینک زیر بخوانید و ....

شعر با خشونت هرگز

 

نمونه سوالات گوناگون پیامهای آسمان (دینی) دوم راهنمایی نوبت اول 91

  یادآوری چند نکته ی مهم : 

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

1-    در طراحی سولات، از متن عربی آیات وروایات نباید پرسش بعمل آید و فقط مفهوم آنها مورد سوال قرار گیرد.

2-    آیات وروایات پایانی درس ها(که بعد ازبخش خودت را امتحان کن ) آمده مورد سوال قرار نمی گیرد.

3-    در طرح سوال ارزشیابی پایانی، سعی گردد از انواع مختلف سوالات اسفاده کرده واز ساده به مشکل تنظیم گردد.

4-  جهت افزایش سطح دشواری سولات صحیح ؛غلط می توانیم از فراگیران بخواهیم  که قسمت غلط جمله ها را با خط کشیدن مشخص کنند.

5-  سوالات طراحی شده در ذیل به عنوان نمونه بوده و همکاران محترم می توانند با توجه به وضعیت دانش آموران هر کلاس ومدرسه ؛ سوالات را تغییر داده ویا مشابه آن را طراحی نمایند.

6-  سعی ما در طراحی سوالات بیشتر متوجه کیفیت بخشی و تنوع آنها بوده لذا برخی از مطالب آموزشی ممکن است به اَشکال مختلف و در قالب انواع سوالات ( صحیح ، غلط – چند گزینه ای – جور کردنی – کامل کردنی – کوتاه پاسخ و تشریحی ) تکرارشده باشند ؛همکاران عزیز باتوجه به نکته قبل، در انتخاب و چینش سوالات باید آن را مد نظر قرار داده تا از تکراری بودن سولات در ارزشیابی جلوگیری شود.

8-    سوالات مربوط به نوبت اول واز ۸درس طراحی شده است.  

۹- آزمون کتبی نوبت اول ۸ نمره دارد و ۱۲ نمره مابقی از فعالیت کلاسی و تکالیف و پرسشهای مستمر دانش آموزان محاسبه می شود.

توجه: همکاران می توانند از 8 یا ۹ درس را برای امتحان ترم اول در نظر گیرند.  

 طراحان سوالات:کلیه دبیران شرکت کننده در دومین مجمع عمومی آذر ماه ۹۱ ، با همکاری یکدیگر و به صورت کارگاه آموزشی. از زحمات این عزیزان صمیمانه قدردانی می شود.

 تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.netانواع سوالات طرح شده را در ادامه مطلب مشاهده کنیدتصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

ادامه نوشته

نمونه سوالات گوناگون پیامهای آسمان (دینی) سوم راهنمایی نوبت اول 91

 

۱-  نمونه سوال ترم اول سال 1391 به صورت  pdf   ( لطفاً کلیک نمایید)

 

۲-  تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net لطفاً انواع سوالات طرح شده را در ادامه مطلب مشاهده کنیدتصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

ادامه نوشته

قواعد عربی را با شعر آموزش دهیم

 

جمله اسمیه 

جمله اسمیه منم صاحب اسم وخبرم           بااسم ها من شروع میشم مشغول گفتگو میشم
آخرمن یک خبره خبر که از گل بهتره              خبر به اسم کمال میده خبر به اسم جمال میده
آی بچه ها من مبتدام درابتدای جمله هام     جمله بامن شروع میشه خبرها بعدمن رو میشه
یا ال دارم یاضمه یا بی ال ام باتنوین             تنوین من که رفعه جای ضمه نشسته
خبرکه بعد مبتدا میاد درون جمله ها             جمله با اون کامل میشه اگه نباشه کامل میشه
خبرچه شکلی داره؟ یااعرابش چه باشه؟      یامثل من یه اسمه که آخرش یه رفعه
یا یک حرف ویه اسمه که داده کسره کسره    یا یک فعل ویه اسمه که آخرش یه فتحه
یا فعل وحرف واسمه که باز میگیره کسره       ال که اومد به بازار تنوین میشه دل آزار
تنوین اومد به بازار الش میشه دل آزار.

جمله فعلیه

جمله فعلیه منم صاحب فعل و فاعلم                 من که با فعل شروع میشم مشغول گفتگو میشم
همراه من یه فاعله بیشتریه فرد عاقله               اون که کننده ی کاره ازتنبلی ها بیزاره
فاعل که بعد فعل میاد با اعراب کامل میاد           می دونی که اعرابش چیه؟ یا که علامتش چیه؟
یا ال داره یاضمه یا بی ال باتنوین                      تنوین فاعل،رفعه جای ضمه نشسته
کلا فاعل مرفوعه مرفوع و هم محبوبه                 گفته بودم که فعلیه م میگین عجب جمله ای ام
گفتنی هام فراوونه درسهام ولی چه آسونه        من که با فعل شروع می شم با فاعل ام جور نمی شم
فاعل من که مفرده منم به شکل مفردم             اما مثنی که میشه اختلافا شروع میشه
من دوست دارم اول بیام ،فاعل میگه مفرد بیا      میگم چرامفرد بیام ؟ میگه چون می خوای اول بیا
هرکه میخواد اول باشه،محکومه که کوچک باشه  فاعل من که جمع میاد من باز باید مفرد بیام
بهش میگم دوباره چرا؟ میگه که بی چون و چرا    فعل که می خواد اول بیاد مجبوره که مفرد بیاد.

فعل امر مخاطب

گفتم غم«تَ» دارم گفتاعمرت سرآمد               گفتم که امر من شو گفتا باهمزه آیم                  

گفتم اعراب همزه گفتا اِ یا اُ آید                         گفتم زآخرفعل گفتا مجزوم بیاور               

گفتم زِ مفرد مَرد آخرساکن بیاور                       گفتم به جز خانمها نون رازِاونها بردار

با تشکر از سرکار خانم اعظم صانعی به خاطر ارسال این مطلب.

آیا می دانید؟

   

۱- چرا عرب ((شمس)) را مونّث و ((قمر)) را مذکر مجازی می داند؟؟

جواب سوال 1 ) چون کلمه شمس واقعاً بر جنس ماده دلالت نمی کند ولی اعتباراً مونث است و کلمه قمر چون بر جنس مذکر دلالت نمی کند ولی اعتباراً مذکر است .
طبق تفسیر نمونه ج ۲۱ سوره زخرف چون شمس را هاله از نور فرا گرفته و نمی توان به آن نگاه کرد را عترب مونث می داند و قمر که مشکلی برای رویت ندارد را مذکر می نمامند.

۲- تفاوت وَیلٌ - وَیسٌ - وَیحٌ   که به معنای تاسّف خوردن برای دیگران  است،  در چیست؟؟

جواب سوال 2 ) ویل در موارد کار های زشت و قبیح گفته می شود ، ویس در مقام تحقیر و ویح در مقام ترحم به کار می رود .

۳- کأس و قَدَح  از لحاظ  معنای لغوی چه فرقی باهم دارند؟؟

جواب سوال 3 ) قدح ظرفی که در آن چیزی بیاشامند و در فارسی کاسه بزرگ را گویند و بنا به قولی زمانی قدح گویند که ظرف خالی باشد . کأس معنای جام پر از شراب و زمانی که جام و پیاله پر باشد کأس گویند

با تشکر از کلیه کسانی که پاسخ صحیح این سوالات را برای ما ارسال کردند.

قدرت جاذبه و دافعه زمین از منظر قران

 

نيروي جاذبه يا قانون جاذبه عمومي بدين معناست که کليه اجسام بزرگ و کوچک در يکديگر تأثير متقابل دارند و همديگر را جذب مي کنند ، تفسير نمونه برآن است که قرآن کريم درچند مورد به نيروي جاذبه اشاره کرده است که عبارتند از :

 اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَويٰ  عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأَجَلٍ مُّسَمًّى يُدَبِّرُ الأَمْرَ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاء رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ.
ترجمه :

(خدا همان كسي است كه آسمان را  بدون ستوني كه قابل رؤيت باشد - آفريد سپس بر عرش استيلا يافت ( و زمام تدبير جهان را بدست گرفت ) و خورشيد و ماه را مسخر ساخت كه هر كدام تا زمان معيني حركت دارند ،كارها را او تدبير مي‏كند، آيات را ( براي شما ) تشريح مي‏نمايد . شايد به لقاي پروردگارتان يقين پيدا كنيد.)

تفسير :

در اين آيات قرآن مي فرمايد : خدا همان كسي است كه آسمانها را چنانكه مي‏بينيد بدون ستون بر پا داشت يا آنها را با ستونهاي نامرئي برافراشت  ]اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا[  براي جمله( بغير عمد ترونها )دو تفسير گفته‏اند:

 نخست اينكه ...

منبع : تفسير نمونه ج : 10  ص :  108

ادامه نوشته