برنامه هفتگی پایه اول سال تحصیلی 93-92

دانلود جدول برنامه هفتگی و برنامه درسی پایه اول دوره متوسطه اول

منبع:     http://isf.medu.ir

کتاب جدید التالیف عربی پایه هفتم...

 
کتاب عربی پایه هفتم متوسطه اول به طور کلی تغییر کرد

کتاب عربی اول راهنمایی (پایه هفتم متوسطه اول) به طور کلی تغییر یافت و از سال جدید به طور رسمی تدریس خواهد شد. 

دوره مدرسین کشوری ضمن خدمت کتاب عربی پایه هفتم (متوسطه اول)،

 از تاریخ ۴/۴/۹۲ الی ۷/۴/۹۲ در مرکز آموزش ضمن خدمت پیامبر اعظم(ص) تهران با حضور کلیه مولفین کتاب جدید التالیف و جمعی از دبیران و سرگروهان منتخب از سراسر کشور برگزار گردید.

دوره ضمن خدمت این کتاب جدید التالیف در مناطق و نواحی در تابستان ۹۲ برگزار می گردد.

      دوره ضمن خدمت مدرسین استانی عربی هفتم در تهران      آقای اشکبوس مولف کتاب عربی پایه هفتم

پاسخ چند پرسش...

 

چرا به حضرت مریم (س) بتول گفته می شود؟

بتول از تبتل به معنای انقطاع است. به حضرت مریم بتول می گفتند چرا که هیچ همسری برای خود انتخاب نکرده است و اگر به بانوی اسلام حضرت فاطمه نیز بتول می گویند به خاطر آن است که او از زنان عصر خود از نظر اعمال و رفتار و معرفت الهی به حالت انقطاع الی الله رسیده بود.۱

نوح را چرا نوح نامیدند؟

اسم نوح (ع) عبد الغفار یا عبد الملک یا عبد الاعلی بوده و از این نظر لقب نوح به او داده شده است که سالیان دراز بر خویشتن یا بر قوم خود نوحه گری می کرد. ۲

منظور از ولیّ؟

اولیاء جمع ولی از ماده یلی به معنای عدم واسطه میان دو چیز و نزدیکی و پی در پی بودن آنهاست. به همین دلیل به هر چیز به هر چیزی که نسبت به دیگری نزدیکی داشته باشد خواه از نظر مکان یا زمان یا مقام ، ولی گفته می شود. ۳

تفاوت ضیاء و نور ؟

ضیاء به معنای نور ذاتی است ولی نور  مفهوم اعمی دارد که ذاتی و عرضی را شامل می شود! به خاطر همین در قرآن خورشید را سراج یا ضیاء نامند ، چون نورش ذاتی است و ماه  نور می خوانند چون روشنایی آن عرضی است.۴۴

تفاوت رحیم و رحمان و رووف؟

رووف محبت و لطف مخصوص در مورد فرمانبردران است در حالی که رحیم ،رحمت در مقابل گنهکاران است. و رحمان رحمت عامه خداوند برای همه موجودات  است.۵

منابع:

۱- تفسیر نمونه ج ۲۵ ص ۱۸۳

۲- تفسیر نمونه ج ۵ ص ۹۹

۳- تفسیر نمونه ج ۸ ص ۴۰۸

۴- تفسیر نمونه ج ۸ ص ۲۸۲

۵- تفسیر نمونه ج ۸ ص ۲۶۰

ارسال مطلب : دبیر محترم جناب آقای جواد محمد زاده

برزخ دریچه ای به بهشت و جهنم

در برزخ، آسمان هست و زمین هست چون عالَم صورت است، و موجودات و نفوس برزخیه اطلاع از دنیا دارند و از آسمانها و زمین مطلعند، البته حیات آنها در ملکوت آسمان و زمین است. و اما آن آیه مبارکه: «النارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوا وَ عَشِیا وَ یَوْمَ تَقُومُ الساعَةُ أَدْخِلُو´ا ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَد الْعَذَابِ؛ هر صبح و شام بر آتش عرضه می شوند و روزی که رستاخیز برپا شود (فرمان می رسد که) فرعونیان را در سخت ترین عذاب داخل کنید» (غافر/46) از چند جهت می توان از آن استفاده نمود که راجع به عالم برزخ است نه عالم قیامت کبری:

اول از عنوان "غُدُو و عَشی" زیرا همانطور که ذکر شد در قیامت کبری، روز و شب نیست.

دوم از عنوان یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا زیرا که معنایش اینست که مشرکین را عرضه بر آتش میدارند، و معنی عرضه آن نیست که در آتش می افکنند، بلکه آنست که ...

 
منبع: کتابخانه طهور ، http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=5391
ادامه نوشته

لیست حضور و غیاب مجامع عمومی برگزار شده  92-91

 از کلیه همکارانی که در مجامع عمومی و تخصصی  دروس دینی ، قرآن و عربی راهنمایی حضور به هم رساندند و  باعث پیشرفت و بالاتر بردن سطح کمی و کیفی گروه درسی خود شدند، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

مشاهده لیست حضور و غیاب در مجامع ، در ادامه مطلب ...

ادامه نوشته

نتایج فراخوان آثار و ابتکارات درس عربی (مرحله کشوری)

 

ضمن تشکر و قدر دانی از زحمات گروه محترم عربی استان ها و همکاران ارجمندی که در برنامه عملیاتی فراخوان آثار و ابتکارات پایگاه کشوری عربی شرکت نمودند، پیرو شیوه نامه فراخوان آثار و ابتکارات دبیران عربی دوره ی راهنمایی تحصیلی به شماره 2500/11816/470 مورخ 1391/09/27 نتایج برنامه فوق بدین شرح اعلام می گردد.

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.netفراخوان پایگاه کیفیت بخشی فرایند آموزش درس عربیتصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

 

استان

برگزیده کشوری

رتبه کشوری

1

آذربایجان شرقی

فاطمه عادلی زرنقی

اول

2

همدان

شهلا مهرپویا

دوم

3

کرمانشاه

زهره قبادی

سوم

4

اصفهان

مسلم سخنی

سوم

5

اصفهان

فاطمه حسین دوست

چهارم

6

مازندران

عبد الله عابدی

پنجم

7

فارس

حجت الله عباسی

پنجم

8

تهران

حبیبه رفیعی

ششم

9

فارس

مجید کیانی

هفتم

10

خراسان رضوی

ابوالقاسم محمودی

هشتم

11

قم

معصومه اکبری

نهم

12

خراسان شمالی

فاطمه سلمان نیا

دهم

منبع: http://pkda.qomgt.ir

معیار و شاخص های انتخاب سرگروه  

معیار و شاخص های انتخاب سرگروه برای سال تحصیلی ۹۳-۹۲ را می توانید

 در ادامه مطلب بخوانید...

 مقتضی است همکاران علاقه مند  و متقاضی ، فرم مربوطه را  ، تا روز چهارشنبه ، 25/2/92  به  مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ارسال کنند.

ادامه نوشته

چهارمین مجمع عمومی

  

چهارمین  مجمع عمومی دبیران دینی ، قرآن و عربی راهنمایی روز شنبه مورخه ۷/۲/۱۳۹۲ 

ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰ در مدرسه شهروند واقع در پارک شادی شهرستان  برگزار  گردید.

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.netبرنامه مجمع چهارمتصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

۱- بازدید از مدرسه شهروند شهرستان و آشنایی با فلسفه وجودی و فعالیتهای آن:

 با توضیحات لازم و کافی مدیریت محترم مدرسه جناب آقای مجید فرزاد مهر دانش آموخته جامعه شناسی و عکاسی و عضو رسمی انجمن عکاسان میراث فرهنگی کشور ، اهداف کلی از تشکیل چنین مدرسه ای که اولین مدرسه شهروند کشور نام گرفته تبیین شد که می توان مهمترین هدف از تشکیل چنین مجموعه ای را ارتقاء فرهنگ شهروندی و ضوابط و معیارهای مربوط به زندگی شهری را نام برد.

شایان ذکر است که این مدرسه تشکیل شده از یک سالن کنفرانس ، کتابخانه، سالن نمایشگاه کتاب و عکس و یک کلاس آموزش قوانین شهروندی ب ای دانش آموزان علاقه مند.

۲- گزارشی مختصر از فعالیتها و عملکرد گروه در سال جاری:

الف) برگزاری چهار مجمع تخصصی  در قالبهای متنوع مثل انشاء نویسی به زبان عربی به صورت غیر حضوری و بازدید از مورسه شهروند و...

ب) برگزاری گارگاه آموزشی طراحی نمونه سوالات گوناگون از درس پیامهای آسمان راهنمایی

 ج) ارتقاء و قالب یندی جدید وبلاگ گروه دینی و عربی و نظم بخشیدن و تدوین مجدد آن برای استفاده راحتر و مفیدتر از آن.

د) اجرای مسابقات و فراخوانهای آنلاین مانند تفسیر قرآن مجید، مسابقه تجزیه و ترکیب ۵ سوره از قرآن کریم از کتاب الجدول دکتر صافی در مرحله استانی و کشوری . اجرای فراخوان استانی تولید محتوای الکترونیکی درس عربی و دست ساختهای عربی که به لطف پروردگار رتبه های استانی و کشوری نیز در این فراخونها و مسابقات به دست آمد.

ه) بازدید از مدارس مختلف شهرستان و حومه.

و) درج دهها مقاله و نرم افزارها ی مختلف و دانلود کتابهای گوناگون علمی و مذهبی در وبلاگ برای استفاده کلیه دبیران و دانش آموزان عزیز.

۳- دعوت از کارشناس محترم سنجش و ارزشیابی مدیریت آموزش و پرورش جناب آقای رزاقی و بحث و تبادل نظر در مورد برگزاری امتحانات خرداماه ۹۲.

برای مشاهده تصاویر بازدید از مدرسه شهروند:

ادامه نوشته

نمونه سوالات خردادماه پیامهای آسمان سوم راهنمایی (دینی)

دانلود   نمونه سوالات گوناگون پیامهای آسمان سوم راهنمایی خردادماه

( دانلود) نمونه سوال نوبت دوم پيامهاي آسمان سوم راهنمايي

با تشکر فراوان از کلیه دبیران محترمی که ما را در طراحی این سوالات یاری دادند.

نمونه سوالات خرداد92 پیامهای آسمان دوم راهنمایی (دینی)

با یاری خداوند و تلاش و همّت همکاران ارجمند؛

نمونه سوالات پیامهای آسمان دوم راهنمایی (دینی)  برای استفاده کلیه دبیران دینی و عربی در این وبلاگ قرار داده شده است.

  تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net یادآوری چند نکته ی مهم  تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

1-    در طراحی سولات، از متن عربی آیات وروایات نباید پرسش به عمل آید و فقط مفهوم آنها مورد سوال قرار گیرد.

2-    آیات و روایات پایانی درس ها(که بعد از بخش خودت را امتحان کن ) آمده مورد سوال قرار نمی گیرد.

3-   در طرح سوال ارزشیابی پایانی، سعی گردد از انواع مختلف سوالات اسفاده کرده واز ساده به مشکل تنظیم گردد.

۴-  سوالات طراحی شده در ذیل به عنوان نمونه بوده و همکاران محترم می توانند با توجه به وضعیت دانش آموران هر کلاس ومدرسه ؛ سوالات را تغییر داده و یا مشابه آن را طراحی نمایند.

۵-  سعی ما در طراحی سوالات بیشتر متوجه کیفیت بخشی و تنوع آنها بوده، لذا برخی از مطالب آموزشی ممکن است به اَشکال مختلف و در قالب انواع سوالات ( صحیح ، غلط – چند گزینه ای – جور کردنی – کامل کردنی – کوتاه پاسخ و تشریحی ) تکرارشده باشند ؛همکاران عزیز با توجه به نکته قبل، در انتخاب و چینش سوالات باید آن را مد نظر قرار داده تا از تکراری بودن سولات در ارزشیابی جلوگیری شود.

8- سوالات مربوط به دوم و از کل کتاب درسی طراحی شده است.  

۹- آزمون کتبی نوبت دوم ۸ نمره دارد و ۱۲ نمره مابقی از فعالیت کلاسی و تکالیف و پرسشهای مستمر دانش آموزان محاسبه می شود.

 طرّاحان سوالات: مسلم سخنی ، آقای جواد محمد زاده، خانم زهرا معیلی، خانم اعظم صانعی، خانم صدیقه کاظم پور.

ادامه نوشته

آموزش مکالمه عربی

از مدتی پیش رادیو عربی ایران برنامه هایش را همراه با متن برنامه ها در اینترنت منتشر می کند.می توانید با دانلود این برنامه ها آنها را در موبایل یا پادکست عربی، مکالمه عربی با ترجمه فارسی، با متندستگاه ام پی تری پلیر قرار داده و در همه جا به آنها گوش کنید.  در ضمن می توانید با مراجعه به متن برنامه لغتهایی را که متوجه نشدید را پیدا کرده و معنای آنها را در لغت نامه پیدا کنید.

برای ورود به لیست برنامه های رادیو عربی اینجا کلیک کنید

در ضمن همانطور که اطلاع دارید این شبکه رادیو ای برنامه ای برای آموزش فارسی برای عرب زبانان دارد. در صفحه این برنامه شما می توانید تعداد انبوهی مکالمه عربی با ترجمه فارسی و فایل صوتی آن را مشاهده کنید که این هم برای یادگیری عربی مخصوصا برای کسانی که دسترسی به کلاس و استاد ندارند مفید است.

 

منبع:  عربی برای همه

برنامه امتحانی خرداد ماه 92

 

 برنامه امتحانات خردادماه ۹۲ پايه سوم راهنمايي ( جهت دريافت برنامه كليك نماييد)

 

قواعد روخوانی قرآن؛ مطابق رسم‌الخط کم‌علامت

 

نام کتاب: قواعد روخوانی قرآن؛ مطابق رسم‌الخط کم‌علامت
نویسنده: سیّد مهدی سیف
ناشر: مرکز طبع و نشر قرآن کریم
نوبت چاپ: اوّل
تاریخ چاپ: 1388                                       
تعداد صفحات: 96
زبان: فارسی
حجم فایل: 31.96 KB

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.netدریافت فایل کتاب

برای یادگیری روخوانی قرآن، ابتدا با نگاه کردن به خط قرآن، چشم با کتابت آن آشنا می‌شود، و با گوش دادن به قرائت قرآن، گوش با خواندن آن آشنا می‌شود؛ رفته رفته همزمان با دقت به خط و قرائت، خود نیز خواندن قرآن را زمزمه می‌کنیم و این انس با قرآن باید به طور مداوم انجام شود، تا مهارت اولیه کسب گردد. آنگاه آشنایی با قواعد رسم‌الخط قرآن، مهارت روخوانی را کامل می‌کند.
در این کتاب با قواعد روخوانی مطابق با رسم‌الخط کم‌علامت قرآن که خلوت، ساده و نزدیک به خط فارسی است، آشنا می‌شویم.
اغلب شکل‌ها و ترکیبات حروف و حرکات رسم‌الخط قرآن، مانند فارسی است، ولی در خط قرآن، برخی تفاوت‌ها و ویژگی‌ها وجود دارد که در هشت فصل این کتاب بررسی می‌شود...

نوروز ...

 

نوروز به معنای روز نو است و دراصطلاح رایج این مرز و بوم به نخستین روز فروردین و رسیدن آفتاب به برج حَمَل و آغاز بهار، نوروز گفته می شود.


عَنِ المُعَلَّی بنِ خُنَیسٍ عَن مَولانا الصّادِقِ(ع) فِی یَومِ النَّیرُوزِ قالَ: إذاکَانَ یَومُ النَّیروزِ فَاغتَسِل وَالبَس أنظَفَ ثِیابِکَ وَتَطَیَّب بِأطیَبِ طیبِک.....(وسائل الشیعه،جلد8،ص172)،

أنَّ یَومَ النَّیروزِ هُوَ الیومُ الَّذی أخَذَ فِیهِ النَّبِیُّ(ص) لِأمیرِالمومنینَ(ع) العَهد بِغدیرِخُمٍّ فَأَقَرُّوا لَهُ بِالوَلایَة ِفَطُوبَی لِمَن ثَبَت َعَلیها و الوَیلُ لِمَن نَکثَها ... فقال: یا مُعَلَّی أَتَعرفُ هَذَا الیَومَ؟ قُلت ُلا، لَکِنَّهُ یَومٌ یُعَظِّمُه ُالعَجَمُ یَتَبارَکُ فیه قال: کلّا و البَیت ِالعَتیقِ الَّذی بِبَطنِ مکَّةَ ما هَذَا الَیَومُ إلَّا لأمرٍ قَدیمٍ أُفَسِّرُه ُلک حتی تعلمه ... وَهُوَالیَومَ الَّذی حَمَلَ فیه رسلُ الله (ص)أمیرالمومنینَ(ع)مَنکِبَیهِ حتّی رَمَی أَصنامَ قُریشٍ مِن فَوقِ البیتِ الحَرامِ وَ هَشَّمَها (بحار الانوار،جلد56،ص119-120)


نوروز همان روزی است که پیامبر حضرت علی را در غدیرخم به مردم به عنوان امیرالمومنین معرفی کرد. شاید به جهت نزدیک بودن این روز با حادثه ی غدیر وولایت حضرت امیر مومنان باشد، چرا که براساس برخی محاسبات ریاضی و نجومی، جریان غدیر درسال دهم هجرت در روز بیست و هفت اسفند ماه بوده است پیامبر اکرم تا سه روز جهت بیعت گرفتن درسرزمین غدیر درنگ فرمودند پس نوروز سال دهم هجری همزمان باغدیر بود.
نوروز همان روزی است که رسول خدا(ص) حضرت علی رابردوش گرفت و بت های قریش را از بالای کعبه به زمین ریخت، یعنی روز پیراستن از آلودگی است.
گفتنی است برخی از سنت های خوب آن درشمار اموری است که اسلام به صورت کلی بر آنها تاکید دارد مانند نظافت و خانه تکانی، کمک به نیازمندان، صله ی رحم و دید و بازدید دوستان که بسا از این طریق کینه های دیرین زدوده می شوند ونیز از سنت های خوب آن روی آوردن به پاکی و طهارت معنوی است که مومنان با رفتن به اماکن مذهبی و زبارتگاه ها به ذکر ودعا می پردازند و دعای « یَا مُقلِّبَ القُلوب ِوالأبصَار یَامُدَبِّرَ الَّلیلِ وَالنَّهارِ ویَامُحَوِّلَ الحَولِ والاَحوال حَوِّل حَالَنا اِلی اَحسنِ الحال» ورد زبانشان است.

 منبع:  مفاتیح الحیاة(آیت الله جوادی آملی)صفحه 754

ارسال مطلب : دبیر محترم سرکار خانم اعظم صانعی