دومین مجمع عمومی 91

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.netقابل توجه کلیه همکاران محترم: تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

دومین مجمع عمومی، در روز شنبه تاریخ ۱۸/۹/۹۱ در مرکز تحقیقات معلمان شهرستان ساعت ۱۶با حضور اکثریت همکاران محترم برگزار گردید.

برنامه جلسه:

۱- کارگاه آموزشی (کار گروهی توسط همکاران ، جهت طراحی نمونه سوالات درس پیامهای آسمان) که به مدت ۲ ساعت طول کشید.

۲- توزیع cd آموزشی بین تمام همکاران حاوی مطالب دینی ، نمونه سوالات، شیوه نامه ها و فراخوانها و مسابقاتی که قرار است در طول سال جاری انجام گیرد.

شایان ذکر است که نمونه سوالات طرح شده درس پیامهای آسمان دو م و سوم در کارگاه آموزشی که توسط همکاران عزیز صورت گرفت ، جهت استفاده همکاران در طراحی سوال نوبت اول ، در همین وبلاگ درج گردیده است.

برای مشاهده تصاویر کارگاه آموزشی طراحی سولات دینی توسط همکاران به ادامه مطلب بروید...

ادامه نوشته

10 حقیقت جالب درباره مصر باستان!!

 

چکیده: کودکان در سنین کودکی هیچ گونه لباسی بر تن نداشتند، که البته درجه حرارت در مصر چنین چیزی را بی نیاز می‌کرد، مردان جوان تنها یک دامن به تن داشتن در حالی که زنان...

بهار-بيست دات كام   تصاوير زيبا سازی وبلاگ    www.bahar22.comحقایقی درباره مصر باستانبهار-بيست دات كام   تصاوير زيبا سازی وبلاگ    www.bahar22.com

 ۱ - فرعون هیچ گاه اجازه نمی‌داد تا موهایش دیده شود، فرعون اکثر اوقات تاج بر سر داشت و یا اینکه از نوعی پوشش برای موهای خود استفاده می‌کرد که ”نِمسِس” نام داشت. ۲ – پپی دوم فرعون مصر، برای دور کردن حشرات موذی از خود همواره تعدادی برده عریان که بدنشان با عسل آغشته شده بود در اطراف خود داشت. ۳ - مردان و زنان مصری همواره وسائل تزئینی به تن داشتند، وسائلی سبز رنگ که از مس ساخته می‌شد و یا به رنگ مشکی که از سرب ساخته شده بود، مصریان معتقد بودند این وسائل تزئینی به آن‌ها قدرت التیام بخشی می‌دهد آنها غالبا برای حفاظت از نور آفتاب از این وسائل بهره می‌برند و همچنین به عنوان تزئین و زیبایی. ۴ - تا قبل از رواج آنتی بیوتیک‌ها در قرن بیستم، پزشکان بومی ‌از مواد غذایی کپک زده و یا خاک برای درمان بیماران استفاده می‌کردند! به عنوان مثال در مصر باستان از نان کپک زده استفاده می‌شد. ۵ - کودکان در سنین کودکی هیچ گونه لباسی بر تن نداشتند، که البته درجه حرارت در مصر چنین چیزی را بی نیاز می‌کرد، مردان جوان تنها یک دامن به تن داشتند در حالی که زنان لباس‌های کامل‌تر می‌پوشیدند. ۶ – ثروتمندان مصری معمولآ کلاه گیس بر سر می‌گذاشتند در حالی که مردم عادی تنها می‌توانستند موهای خود را بلند کنند که غالبآ کثیف بود، البته پسران مصری در سن ۱۲ سالگی به بعد موهای خود را می‌تراشیدند و تنها یک رشته بافته شده را باقی می‌گذاشته که این کار خصوصا برای جلوگیری از شپش و کک بوده است. ۷ - مصریان معتقد بودند که زمین تخت هست و رود نیل در وسط آن جریان دارد. ۸ – سربازان مصری به عنوان نیروی پلیس در داخل مورد استفاده قرار می‌گرفتند که غالبا برای فرعون مالیات جمع آوری می‌کردند. ۹ - رامسس بزرگ هشت زن رسمی ‌داشت و نزدیک به ۱۰۰ زن متعه ای، او نزدیک به ۹۰ سال عمر کرد و در ۱۲۱۲ قبل از میلاد مسیح از دنیا رفت. ۱۰ - در هنگام مومیایی کردن، مغز را از طریق یکی از سوراخ‌های بینی خارج می‌کردند و همچنین روده و این اعضا را در کوزه‌های با نام کانوپیک قرار می‌دادند هر عضو درون کوزه مخصوص به خودش تنها عضوی را که خارج نمی‌کردند قلب بود. زیرا مصریان معتقد بودند که قلب خانه روح است.

چرا صفر را صفر نامیده اند؟

  

  امروز مصادف با آغاز ماه صفر دومین ماه قمری است؛ ماهی که به نحوست معروف است .

به گزارش مشرق نیوز، ماه صفر که بنا به روایتی ، روز اول آن روز واردشدن کاروان اسرای کربلا به شام است و حوادث تلخ دیگری از جمله شهادت دختر 3 ساله امام حسین (ع)،رحلت جانگداز پیامبر اکرم (ص) در روز 28 این ماه واقع شده و پایان ماه نیز مصادف با شهادت هشتمین پیشوای شیعیان امام رضا (ع) می باشد.

چرا صفر را صفر نامیده اند؟ در نامگذاری این ماه، دو  وجه ذکر کرده ‏اند:

۱. از «صُفْرَة (زردی)» گرفته شده؛ زیرا زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است.

2.از «صِفْر (خالی)» گرفته شده؛ زیرا مردم پس از پایان ماه‏های حرام، رهسپار جنگ می‏ شدند و شهرها خالی می‏ شد. این ماه، معروف به شومی و بدشگونی است.

برخی از اعمال ماه صفر

در این ماه، به دادن صدقه اهتمام بیشتری شود پیامبر اکرم (ص) در باب صدقه دادن می فرمایند : 

 لبخند تو بر روی برادرت صدقه است ، امر به معروف و نهی از منکر کردنت صدقه است ، رهنمایی کسی که راه را گم کرده صدقه است و دور کردن سنگ و خا ر  و استخوان از راه صدقه است .

منبع: qudsonline.ir, mashreghnews.ir

با تشکر فراوان از آقای محمد معین رمضانپور  دانش آموز سوم راهنمایی به خاطر ارسال این مطلب

دانستنیهای معلم دینی

  

برای آشنایی با بهلول و حکایات و داستانهای شیرین او روی لینک زیر کلیک کنید...

بهلول دانا و داستانهای شیرین او 

اگر می خواهید برخی ترجمه سوره های قرآن را به صورت شعر (نظم)  برای دانش آموزانتان  در کلاس درس بخوانید روی لینک زیر کلیک کنید...

ترجمه سوره های کوچک قرآن به نظم

شعر زیبای با خشونت هرگز  را با استفاده از لینک زیر بخوانید و ....

شعر با خشونت هرگز

 

نمونه سوالات گوناگون پیامهای آسمان (دینی) دوم راهنمایی نوبت اول 91

  یادآوری چند نکته ی مهم : 

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

1-    در طراحی سولات، از متن عربی آیات وروایات نباید پرسش بعمل آید و فقط مفهوم آنها مورد سوال قرار گیرد.

2-    آیات وروایات پایانی درس ها(که بعد ازبخش خودت را امتحان کن ) آمده مورد سوال قرار نمی گیرد.

3-    در طرح سوال ارزشیابی پایانی، سعی گردد از انواع مختلف سوالات اسفاده کرده واز ساده به مشکل تنظیم گردد.

4-  جهت افزایش سطح دشواری سولات صحیح ؛غلط می توانیم از فراگیران بخواهیم  که قسمت غلط جمله ها را با خط کشیدن مشخص کنند.

5-  سوالات طراحی شده در ذیل به عنوان نمونه بوده و همکاران محترم می توانند با توجه به وضعیت دانش آموران هر کلاس ومدرسه ؛ سوالات را تغییر داده ویا مشابه آن را طراحی نمایند.

6-  سعی ما در طراحی سوالات بیشتر متوجه کیفیت بخشی و تنوع آنها بوده لذا برخی از مطالب آموزشی ممکن است به اَشکال مختلف و در قالب انواع سوالات ( صحیح ، غلط – چند گزینه ای – جور کردنی – کامل کردنی – کوتاه پاسخ و تشریحی ) تکرارشده باشند ؛همکاران عزیز باتوجه به نکته قبل، در انتخاب و چینش سوالات باید آن را مد نظر قرار داده تا از تکراری بودن سولات در ارزشیابی جلوگیری شود.

8-    سوالات مربوط به نوبت اول واز ۸درس طراحی شده است.  

۹- آزمون کتبی نوبت اول ۸ نمره دارد و ۱۲ نمره مابقی از فعالیت کلاسی و تکالیف و پرسشهای مستمر دانش آموزان محاسبه می شود.

توجه: همکاران می توانند از 8 یا ۹ درس را برای امتحان ترم اول در نظر گیرند.  

 طراحان سوالات:کلیه دبیران شرکت کننده در دومین مجمع عمومی آذر ماه ۹۱ ، با همکاری یکدیگر و به صورت کارگاه آموزشی. از زحمات این عزیزان صمیمانه قدردانی می شود.

 تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.netانواع سوالات طرح شده را در ادامه مطلب مشاهده کنیدتصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

ادامه نوشته

نمونه سوالات گوناگون پیامهای آسمان (دینی) سوم راهنمایی نوبت اول 91

 

۱-  نمونه سوال ترم اول سال 1391 به صورت  pdf   ( لطفاً کلیک نمایید)

 

۲-  تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net لطفاً انواع سوالات طرح شده را در ادامه مطلب مشاهده کنیدتصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net

ادامه نوشته

قواعد عربی را با شعر آموزش دهیم

 

جمله اسمیه 

جمله اسمیه منم صاحب اسم وخبرم           بااسم ها من شروع میشم مشغول گفتگو میشم
آخرمن یک خبره خبر که از گل بهتره              خبر به اسم کمال میده خبر به اسم جمال میده
آی بچه ها من مبتدام درابتدای جمله هام     جمله بامن شروع میشه خبرها بعدمن رو میشه
یا ال دارم یاضمه یا بی ال ام باتنوین             تنوین من که رفعه جای ضمه نشسته
خبرکه بعد مبتدا میاد درون جمله ها             جمله با اون کامل میشه اگه نباشه کامل میشه
خبرچه شکلی داره؟ یااعرابش چه باشه؟      یامثل من یه اسمه که آخرش یه رفعه
یا یک حرف ویه اسمه که داده کسره کسره    یا یک فعل ویه اسمه که آخرش یه فتحه
یا فعل وحرف واسمه که باز میگیره کسره       ال که اومد به بازار تنوین میشه دل آزار
تنوین اومد به بازار الش میشه دل آزار.

جمله فعلیه

جمله فعلیه منم صاحب فعل و فاعلم                 من که با فعل شروع میشم مشغول گفتگو میشم
همراه من یه فاعله بیشتریه فرد عاقله               اون که کننده ی کاره ازتنبلی ها بیزاره
فاعل که بعد فعل میاد با اعراب کامل میاد           می دونی که اعرابش چیه؟ یا که علامتش چیه؟
یا ال داره یاضمه یا بی ال باتنوین                      تنوین فاعل،رفعه جای ضمه نشسته
کلا فاعل مرفوعه مرفوع و هم محبوبه                 گفته بودم که فعلیه م میگین عجب جمله ای ام
گفتنی هام فراوونه درسهام ولی چه آسونه        من که با فعل شروع می شم با فاعل ام جور نمی شم
فاعل من که مفرده منم به شکل مفردم             اما مثنی که میشه اختلافا شروع میشه
من دوست دارم اول بیام ،فاعل میگه مفرد بیا      میگم چرامفرد بیام ؟ میگه چون می خوای اول بیا
هرکه میخواد اول باشه،محکومه که کوچک باشه  فاعل من که جمع میاد من باز باید مفرد بیام
بهش میگم دوباره چرا؟ میگه که بی چون و چرا    فعل که می خواد اول بیاد مجبوره که مفرد بیاد.

فعل امر مخاطب

گفتم غم«تَ» دارم گفتاعمرت سرآمد               گفتم که امر من شو گفتا باهمزه آیم                  

گفتم اعراب همزه گفتا اِ یا اُ آید                         گفتم زآخرفعل گفتا مجزوم بیاور               

گفتم زِ مفرد مَرد آخرساکن بیاور                       گفتم به جز خانمها نون رازِاونها بردار

با تشکر از سرکار خانم اعظم صانعی به خاطر ارسال این مطلب.

آیا می دانید؟

   

۱- چرا عرب ((شمس)) را مونّث و ((قمر)) را مذکر مجازی می داند؟؟

جواب سوال 1 ) چون کلمه شمس واقعاً بر جنس ماده دلالت نمی کند ولی اعتباراً مونث است و کلمه قمر چون بر جنس مذکر دلالت نمی کند ولی اعتباراً مذکر است .
طبق تفسیر نمونه ج ۲۱ سوره زخرف چون شمس را هاله از نور فرا گرفته و نمی توان به آن نگاه کرد را عترب مونث می داند و قمر که مشکلی برای رویت ندارد را مذکر می نمامند.

۲- تفاوت وَیلٌ - وَیسٌ - وَیحٌ   که به معنای تاسّف خوردن برای دیگران  است،  در چیست؟؟

جواب سوال 2 ) ویل در موارد کار های زشت و قبیح گفته می شود ، ویس در مقام تحقیر و ویح در مقام ترحم به کار می رود .

۳- کأس و قَدَح  از لحاظ  معنای لغوی چه فرقی باهم دارند؟؟

جواب سوال 3 ) قدح ظرفی که در آن چیزی بیاشامند و در فارسی کاسه بزرگ را گویند و بنا به قولی زمانی قدح گویند که ظرف خالی باشد . کأس معنای جام پر از شراب و زمانی که جام و پیاله پر باشد کأس گویند

با تشکر از کلیه کسانی که پاسخ صحیح این سوالات را برای ما ارسال کردند.

قدرت جاذبه و دافعه زمین از منظر قران

 

نيروي جاذبه يا قانون جاذبه عمومي بدين معناست که کليه اجسام بزرگ و کوچک در يکديگر تأثير متقابل دارند و همديگر را جذب مي کنند ، تفسير نمونه برآن است که قرآن کريم درچند مورد به نيروي جاذبه اشاره کرده است که عبارتند از :

 اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَويٰ  عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأَجَلٍ مُّسَمًّى يُدَبِّرُ الأَمْرَ يُفَصِّلُ الآيَاتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاء رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ.
ترجمه :

(خدا همان كسي است كه آسمان را  بدون ستوني كه قابل رؤيت باشد - آفريد سپس بر عرش استيلا يافت ( و زمام تدبير جهان را بدست گرفت ) و خورشيد و ماه را مسخر ساخت كه هر كدام تا زمان معيني حركت دارند ،كارها را او تدبير مي‏كند، آيات را ( براي شما ) تشريح مي‏نمايد . شايد به لقاي پروردگارتان يقين پيدا كنيد.)

تفسير :

در اين آيات قرآن مي فرمايد : خدا همان كسي است كه آسمانها را چنانكه مي‏بينيد بدون ستون بر پا داشت يا آنها را با ستونهاي نامرئي برافراشت  ]اللّهُ الَّذِي رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا[  براي جمله( بغير عمد ترونها )دو تفسير گفته‏اند:

 نخست اينكه ...

منبع : تفسير نمونه ج : 10  ص :  108

ادامه نوشته

پاسخ یک پرسش؟

 

در کتاب پیامهای آسمان سوم راهنمایی درس وضو و تیمم ، در مورد شرایط صحت وضو مطلبی نوشته شده که باعث سوال و اشکال احتمالی گردیده است!

در قسمت پاک بودن آب وضو آمده : اگر کسی نداند و یا فراموش کند که آب وضو نجس است و با آن وضو بگیرد وضویش باطل است!

پاسخ اینکه این مطلب کاملاً صحیح است زیرا طبق فتوای مراجع عظام در قسمت شرایط صحت وضو در کتاب توضیح المسائل ، به این مطلب به طور مستقیم اشاره شده است.

بنابراین ندانستن و یا فراموش کردن نجس بودن آب وضو ، وضورا باطل می کند.

شباهتهای امام حسین (ع) و حضرت یحیی (ع)

 

۱.هر دو ثارالله هستند.( انتقام هر دو بزرگوار را خداوند به دست خلق گرفت).

2:هر دو رقيق القلب بوده اند.

۳.بر هر دو آسمان گريست.( اما گریستن آسمان بر هر دو متفاوت بوده است)

4.سر هر دو نزد زنا زاده رفت و در یک مکان(شهر دمشق).

5.هر دو شش ماهه به دنیا آمدند!!

6.اسم هردو تك بود.

7.نام هردو را خدا انتخاب نمود.

برای خواندن منابع و توضیحات بیشتر  به ادامه مطلب بروید.

با تشکر از جناب آقای جواد محمد زاده  به خاطر ارسال این مطلب.

ادامه نوشته

اهل تُبَّع و  فلسفه پوشاندن کعبه با برد یمانی

 

منظور از (قوم تبّع) گروهى از مردم يمن است زيرا (تبّع) لقبى است براى پادشاهان يمن به اعتبار اينكه مردم از آنها تبعيت مى كردند، و ظاهر تعبير قرآن در آیه ۱۴(سوره ق) و در يك آيه ديگر (37 - دخان )  در خصوص يكى از پادشاهان يمن است كه در بعضى از روايات نام او (اسعد ابو كرب) ذكر شده ، و جمعى معتقدند كه او مرد مؤ منى بود، و مردم را به پيروى از دعوت انبياء فرا مى خواند، هر چند با او مخالفت كردند.

به نقل از نویسنده اعلام القران  ص ۲۵۷  تُبّع یکی از پادشاهان جهانگشای یمن بود که تا هند لشکرکشی کرد و تمام کشورهای آن منطقه را به تصرف خویش درآورد. ضمن یکی ارز لشکر کشی ها وارد مکه شد و قصد داشت کعبه را ویران کند . بیماری شدیدی به او دست داد  که اطباء از درمان او عاجز شدند.

در میان ملازمان او جمعی از دانشمندان بودند و رئیس آنان حکیمی به نام شامول  بود .او گفت : بیماری تو به خاطر قصد سوء درباره خانه کعبه است و هر گاه از این فکر منصرف گردی و استغفار کنی شفا خواهی یافت.

تُبّع از تصمیم خود بازگشت و نذر کرد خانه کعبه را محترم دارد و هنگامی که بهبودی یافت، پیراهنی از برد یمانی بر کعبه  بپوشاند.

این لشکر کشی  به مکه و مساله پوشاندن پیراهن به کعبه در قرن ۵ میلادی اتفاق افتاده است و هم اکنون در شهر مکه محلی است که دار التُبّابعة نامیده می شود.

منبع اصلی: تفسیر نمونه ج ۲۱ ص ۲۰۷

با تشکر از جناب آقای جواد محمد زاده  به خاطر ارسال این مطلب.

بت های سه گانه معروف عرب

 

مشرکان عرب بت های زیادی داشتند. اما از میان آنها سه بت : لات ـ  عزّی  ـ و منات.

بدون شک از اهمیت و شهرت خاصی برخوردار بودند.

درباره اسم گذاری این بتهای سه گانه به این نامها و نیز سازنده نخستین این بت ها و محل و طایفه ای که آنها را می پرستیدند گفتگو و اختلاف است و ما در اینجا به آنچه در کتاب ( بلوغ الارب فی معرفة احوال العرب) آمده است اکتفا می کنیم:

نخستین بت معروفی که عرب انتخاب کرد، بت منات بود که بعد از  آنکه عمرو بن لُحی بت پرستی را از شام به حجاز منتقل کرد ، ساخته شد. این بت در منطقه ای در کنار دریای احمر در میان مدینه و مکه قرار داشتو همه ی اعراب  برای ان احترام قائل بودند و نزد آن قربانی می کردند ولی بیش از همه  دو قبیله اوی و خزرج به آن اهمیت می  دادند. تا اینکه در سال هشتم هجرت ( فتح مکه) هنگامی  که  پیامبر از مدینه به مکه می رفت ، علی (ع) را فرستاد تا آن را در هم شکست.

عرب جاهلی مدتی بعد از ساختن بت منات به سراغ لات رفت که به صورت سنگی چهارگوشه بود و در سرزمین طائف قرار داشت. همانجا که امروز مناره طرف چپ مسجد طائف قرار دارد. خدمه این بت بیشتر طائفه ثقیف بودند. هنگامی که آنها مسلمان شدند ، پیامبر مغیرة را فرستاد و آنر ا در هم شکست و در آتش سوزاند.

سومین بتی را که عرب جاهلی انتخاب کرده بود، عزّی  و در محلی در مسیر مکه به سوی عراق نزدیک ذات عرق قرار داشت و قریش برای آن اهمیت فراوانی قائل بود.

آنها به این بتهای سه گانه تا آن اندازه اهمیت می  دادند که به هنگام طواف اطراف خانه خدا می گفتند:

((و الّلات و العزّی و مناة الثالتة الاخری فإنَّ هُنَّ الغرانیق اولی  و إنًَّ شفاعتهُنَّ لتُرتجی))

لات و عزی و منات پرندگان زیبای بلند مقامی هستند که از آنها امید شفاعت می رود.!!!

جالب اینکه این بتها را دختران خداوند می دانتستند.

عجب اینکه در نامگذاری آنها نیز غالباً از اسماء خداوند استفاده کرده بودند! منتها با علامت تأنیث تا بیانگر اعتقاد فوق باشد. به این ترتیب که اللات در اصل اللاهة بوده سپس حرف هـ ساقط شده ، العزّی مونث أعزّ است و منات از منی الله الشیء به معنای تقدیر چیزی از ناحیه خدا گرفته شده است.

برخی نیز آنرا از ماده نوء می دانند که عبارت بود از ستارگانی که عرب به آنها اعتقاد  داشت.

منبع: بلوغ الارب فی معرفة احوال العرب ص ۲۰۲ ، ۲۰۳    ۲- تفسیر نمونه ج ۲۲ ص ۵۲۶ ، ۵۲۷

با تشکر از جناب آقای جواد محمد زاده  به خاطر ارسال این مطلب.

تعداد کتب آسمانی !

  

صحف جمع صحیفه به معنی هر چیز گسترده ای است. و به صورت نیز صحیفة الوجه می گویند.

منظور از صحف موسی در آیات قرانی تورات است و صحف ابراهیم نیز اشاره به کتب آسمانی اوست.

مرحوم طبرسی در مجمع البیان در تفسیر سوره اعلی حدیثی از پیامبر گرامی اسلام نقل کرده که خلاصه ان چنین است:

(( ابوذر سولال می کند پیامبران الهی  چند نفرند؟ پیامبر می فرمایند: ۱۲۴۰۰۰ نفر.

باز سوال می کند: رسولان الهی چند نفر بودند؟ فرمود: ۳۱۳ نفر  و بقیه نبی بودند ( رسول کسی است که مامور ابلاغ و انذار است ولی مفهوم نبی اعم  است  یعنی شامل کسانی می شود که یا مسوول ابلاغ و انذار بوده اند و یا نبوده اند.)

باز پرسید: آدم پیامبر بود؟  فرمود: آری!

باز پرسید: خداوند چند کتاب نازل فرموده است؟  فرمودند : ۱۰۴ کتاب . 

ده صحیفه بر آدم ، پنجاه صحیفه به شیث، سی صحیفه به ادریس پیامبر، ده صحیفه بر ابراهیم  که مجموعاً ۱۰۰ صحیفه می شود و تورات و انجیل و زبور داوود و قرآن....))

منبع: ۱- تفسیر مجمع البیان  ج ۱۰ ص ۳۷۶   ۲- روح البیان ج ۹ ص ۲۳۶

با تشکر از جناب آقای جواد محمد زاده  به خاطر ارسال این مطلب.